آشنایی با ترکیه
1400/12/17 ترکیه

آشنایی با ترکیه

ترکیه 

پایتخت ترکیه : آنکارا

شهرهای توریستی ترکیه : استانبول – آنتالیا – بدروم – کوش آداسی – مارماریس

جمعیت ترکیه: 73,193,000 نفر

مذهب مردم ترکیه: مسلمان

واحد پول ترکیه: لیر جدید ترک – معادل 6,700 ریال

زبان مردم ترکیه: ترکی

فاصله هوایی ترکیه تا تهران: 3:05 ساعت

اختلاف ساعت ترکیه با تهران: ‎+0:30

ترکیه کشوری اوراسیای با نام رسمی جمهوری ترکیه، پس ازسرنگونی امپراتوری بزرگ عثمانی به رهبری مصطفا کمال آتاتورک، دولتمرد و بنیانگذار جمهوری ترکیه درناحیه ترک زبان عثمانی تشکیل شد. پس از شکل گیری کشور ترکیه، آتاتورک به ریاست جمهوری برگزیده شد و با اصلاحاتی از جمله مبارزه در برابر روحانیون، ترویج ملیگرایی ترک، جدا کردن دین از سیاست، قانونی کردن حق رأی زنان و تغییر خط عربی زبان ترکی به خط لاتین ترکیهی نوین را شکل داد.

ترکیه را بهتر بشناسیم :

ترک‌ها قهوه را به‌ اروپا معرفی کردند.

گل لاله هلندی از ترکیه آمده است.

قبل از پیروزی عثمانیها این منطقه تحت حاکمیت روم شرقی بوده است.

اقتصاد ترکیه از 16 قدرت اقتصادی شناخته شده است.

اولین کلیسای ساخت بشر یعنی کلیسای پطرس مقدس در انطاکیه است.

بابا نویل (عزیز نیکولاس) در ترکیه کنونی زندگی می کرده است.

کاتالهویوک در ترکیه، به‌عنوان قدیمی‌ترین سکنۀ شناخته شده بشر کشف شده است.

در ترکیه شرقی کنونی، کشتی نوح بر کوه آرارت (اگری داگی) فرود آمد.

استانبول، بزرگترین شهر ترکیه، در دو قاره واقع است.

اقتصاد ترکیه :

اقتصاد ترکیه ترکیبی از صنایع بومی و مدرن است که روز به روز بر دامنه اش افزوده می‌شود. تولیدات فراوان کشاورزی ترکیه درسال ۲۰۰۵ رتبه هفتم جهان را بدست آورد و در سال ۲۰۰۶ برای ۱۱٫۲٪ از مردم ترکیه اشتغال ایجاد کرد. 

بخش خصوصی اقتصاد ترکیه نیز قوی و به سرعت در حال رشد است و نقش مهمّی در بانکداری, حمل و نقل و ارتباطات دارد. در سال های اخیر اقتصاد ترکیه رشد خوبی داشته و رشد ۸٫۹٪ و ۷٫۴٪ را در سالهای ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ به دست آورده‌است.

کشور ترکیه ۸۱ استان دارد. مراکز همه استان‌ها به جز سه استان با خود استان همنام هستند. 

سه استان نامبرده عبارت‌اند از: ختای (مرکز: آنتاکیا)، کوجاالی (مرکز: ایزمیت)، سقاریه (مرکز: آداپازاری). هرکدام از استان‌های ترکیه به چندین بخش تقسیم شده است. 

پایتخت ترکیه شهر آنکارا میباشد و از شهرهای مهم آن میتوان از استانبول ، ازمیر ، آدانا ، بورسا، ارزروم، قونیه، آنتالیا ، اورفا ، وان و… نام برد.

ترکیه از سه طرف توسط دریای سیاه در شمال ، دریای مدیترانه درجنوب ، دریای ازه در غرب احاطه شده است. در شمال غربی دریای داخلی مهمی بنام دریای مرمره وجود دارد که این دریا از سمت شمال به وسیله تنگه بسفر به دریای سیاه واز طریق تنگه داردانل به دریای ازه متصل می گردد. 

این دو تنگه دریای سیاه را به دریای آزاد متصل می نمایند. دریای مرمره منطقه ای در حدود 11350 کیلومتر را در بر می گیرد..

در دریاهای مرمره و ازه جزایر متعددی وجود دارند که متعلق به ترکیه میباشند . 

بعضی از آنها عبارتند از : جزایر مرمره در دریای مرمره و ایمیرس در در دریای ازه و … در ترکیه در حدود 65 دریاچه کوچک و بزرگ جمعا با 9000 کیلومتر مربع مساحت وجود دارد ، از جمله دریاچه وان ( با مساحت 3713 کیلومتر) در شرق ، دریاچه نمک ( با مساحت 1620 کیلومتر) در آناطولی مرکزی و دریاچه توز (با مساحت 1500 کیلومتر) در قونیه و …


طرح اصلی پرچم ترکیه مدرن عبارت است از ماه و ستاره سفید با زمینه سرخ رنگ. این طرح مربوط می‌شود به علائمی که امپراتوری‌های ترکمن سلجوقی و عثمانی به عنوان پرچم استفاده می‌کردند. 

جمهوری ترکیه این پرچم را به عنوان نشانه دولت نگاه داشت. از آن جا که سلاطین عثمانی در عین حال عنوان خلیفه مسلمین را داشتند، نزد اروپاییان طرح این پرچم به عنوان نماد اسلام شناخته شد.

اکنون شمار بسیاری از کشورهای اسلامی ماه و ستاره را به صور مختلف به پرچم خود افزوده‌اند. نشانه هلال احمر نیز از این تاثیر به کنار نبوده است. 

صلیب سرخ جهانی در ۱۲۴۱ توسط هنری دونانت بازرگان سوئیسی تاسیس شد و چون نشانه دولت سویس و علامت دین مسیح را بر آن نهادند، هلال احمر به عنوان برابر اسلامی-سنی (و شیر و خورشید سرخ به عنوان برابر اسلامی-شیعی) آن بعد از جنگ جهانی اوّل بر پا شد.

از جمله کشورهایی که نماد ماه و ستاره را روی پرچم کشورشان دارند، عبارت‌اند از: ازبکستان، الجزایر، پاکستان، ترکمنستان، تونس، جمهوری آذربایجان، سنگاپور ، مالزی ، موریتانی و ترکیه .


جمعیتی در حدود ۴۷ میلیون نفر کشور ترکیه سنی مذهب، ۱۸ میلیون علوی، ۱ میلیون شیعه و ۷۵۰ هزار نفر را اقلیت های دیگر تشکیل می دهند. 

اکثر دین مردم ترکیه سنی حنفی هستند که در مرکز وغرب ترکیه زندگی میکنند.

هزینه زندگی در هر کشور­ی از دنیا بستگی به شخص،  محل و منطقه زندگی ، نوع خوراک و پوشاک… دارد. میانگین هزینه ماهانه زندگی در ترکیه ۲۵۰۰ تا۳۰۰۰ لیراست. معادل ۵۰۰ تا۶۰۰ دلار. هزینه تحصیل دردانشگاه دولتی رایگان می باشد. 

هزینه های تحصیل دردانشگاه­ های خصوصی سالانه ۱۰۰۰۰ تا۳۰۰۰۰ لیر، هزینه تحصیل در دانشگاه های نیمه خصوصی ۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ لیرمی باشد. اما این هزینه ها بستگی به رشته تحصیلی، مقطع تحصیلی ونوع دانشگاه  می تواند داشته باشد.


اگر شما نیز قصد مهاجرت به ترکیه را دارید شاید این سوال در ذهن شما ایجاد شده باشد که کدام شهر از این کشور زیبا را برای زندگی باید انتخاب کنید، که هم ازلحاظ معیشتی و آب و هوای برای شما مناسب باشد. شهر استانبول قلب اقتصادی کشور ترکیه نام دارد. دلیل این نام گذاری بخاطر موقعیت جغرافیایی این شهر است که از نظر مسیر تجاری هم به خشکی و هم به مسیر های آبی راه  دارد. آنتالیا و ازمیر نیز جزء مهمترین شهرهای تفریحی  و اولین مقاصد گردشگران  کشور ترکیه محسوب می شوند. چرا که این شهرها دارای مردمانی با فرهنگ و خون گرم، دوست داشتنی، آب وهوای معتدل با سواحل و تفریحگاه­ های زیبا و بافت تاریخی شهری جذاب هستند.

جشنواره نقاشی دیواری استانبول، محله «یلده‌گیرمنی» (Yeldeğirmeni) در «کادیکو» (Kadıköy) را به یک گالری هنری بزرگ رو باز تبدیل می‌کند. این محله دیوارهایی با آثار هنری زیبایی دارد که توسط هنرمندان بومی و بین‌المللی کار شده‌اند و در هر گوشه و کنار منطقه می‌توانید چیزی برای تماشا پیدا کنید. 

اگر در «هاستل هاش» (Hush Hostel) توقف کنید می‌توانید نقشه محله را تهیه کرده و آثار هنری برجسته را از روی آن پیدا کنید.

«بورگازادا» (Burgazada) یکی از کمتر شناخته‌شده‌ترین جزیره‌های استانبول است که ساحل آن برای گردش و استراحت ایده‌‌آل خواهد بود. می‌توانید با یک نوشیدنی عالی در کنار آب ریلکس کنید یا اگر دوست داشته باشید برای آب تنی وارد آب‌های دریا که به اندازه کافی گرم هست بشوید.

در مسیرتان به سمت ساحل می‌توانید کلیساهای تاریخی را که در پوشش گیاهی انبوه و سبز پنهان شده‌اند تماشا کنید. 

حتماً قبل از آن‌ که به سمت جزیره حرکت کنید از برنامه حرکت کشتی‌های مسافربری اطمینان حاصل کنید.


«سانچاکلار جامی» (Sancaklar Camii) یکی از پیروزی‌های واقعی معماری مدرن در استانبول است. این بنای شگفت انگیز توسط یک شرکت معروف به نام «معماران امره آرولات» (Emre Arolat Architects) ساخته شد. 

مسجد آن زیر زمین قرار دارد و تعبیری بسیار مدرن از مناره را می‌توانید در آن تماشا کنید.

یکی از معروف‌ترین مناظر طبیعی استانبول «بیشه بلگراد» (Belgrade Forest) است که به خاطر جمع آوری قارچ هم شهرت زیادی دارد. 

یک متخصص قارچ به نام «جیلبر باروتچیان» (Jilber Barutçiyan) به طور منظم تورهایی در بهار برگزار می‌کند که بتوانید در فصل رویش این گیاهان لذیذ به شکارشان بروید.

بازدید از حمام‌های ترکی استانبول یکی از متفاوت‌ترین تجربه‌های سفر به این شهر است. حتماً با تجربه شستشو و ماساژ حرفه که در این حمام‌ها دریافت می‌کنید خاطره‌ای به یادماندنی در میان ابری از حباب‌های صابون بسازید. 

یکی از بهترین جاهایی که ما در این شهر به شما پیشنهاد می‌کنیم «حمام قلیچ علی پاشا» (Kılıç Ali Paşa Hamamı) است.


نظر، تجربه و سوال خود را با ما در میان بگذارید

اینجا دیده می شوید!

با ثبت نظر، انتقادات و پیشنهادات خود، در انتخاب دیگران سهیم باشید.
منو
بستن

برای نصب وب-اپلیکیشن بر روی دستگاه، به ترتیب زیر عمل کنید :

سیستم عامل Android


سیستم عامل iOS