آشنایی با کشور آذربایجان-بخش دوم
1400/09/20

آشنایی با کشور آذربایجان-بخش دوم

آذربایجان

در بخش اول این مقاله با تاریخچه، زبان، آداب و رسوم و فرهنگ کشور آذربایجان آشنا شدید و در ادامه‌ی این مقاله با سایر مسائل مربوط به آن آشنا می‌شوید و هر آنچه لازم است در باره ی کشور آذربایجان بدانید را خواهید فهمید. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

تعطیلات رسمی آذربایجان


بزرگ‌ترین و مهم‌ترین تعطیلات آذربایجان همانند ایران، تعطیلات نوروز است که همزمان با فصل بهار در اول فروردین ماه شروع می‌شود. این تعطیلات حتی توسط سایر مردمان در سراسر آسیای مرکزی جشن گرفته می‌شود.
همچنین از دیگر آداب و رسوم مردم آذربایجان که مشابه ایران است، برگزاری جشن چهارشنبه سوری و پخت شیرینی و دید بازدید برای عید می‌باشد.
همچنین 1 ژانویه یا 11 دی به عنوان روز سال نو در آذربایجان جشن گرفته می شود. جمهوری آذربایجان از سال 1992، روز استقلال را در 28 ماه مه یا 8 خرداد جشن گرفته است. این مناسبت دوره کوتاه استقلال آذربایجان از سال 1918 تا 1920 است. آذربایجانی ها همچنین روزهایی را که استقلال خود را از اتحاد جماهیر شوروی در 18 اکتبر 1991 اعلام کردند، گرامی می دارند.
غم انگیزترین تعطیلات رسمی برای آذربایجانی ها در سال، 20 ژانویه یا 30 دی است که این یادبود "ژانویه سیاه"، هنگامی که سربازان شوروی در سال 1990 به باکو حمله کردند، می‌باشد.


مراسم و تشریفات آذربایجان


مهم‌ترین تشریفات آذربایجانی‌ها مربوط به روزهای تولد، ازدواج و مرگ است. همچنین عروسی ها جشن‌های مهمی هستند؛ از طرفی در مناطق روستایی، عروسی ها می توانند به مدت سه روز ادامه پیدا کنند.
مانند ایران، پنجشنبه ها روزهایی برای رفتن به مزار فوت شدگان است، وقتی شخصی می میرد، مراسم تشییع جنازه معمولاً روز بعد برگزار می شود و برای هفتم و چهلم و سالگرد فرد نیز مراسم می‌گیرند. همچنین هنگامی که شخصی که هرگز ازدواج نکرده است درمی‌گذرد، یک آینه شکسته پیچیده شده با روبان قرمز در نزدیکی قبر قرار می‌دهند.


شرایط زندگی کشور آذربایجان


میانگین امید به زندگی در کشور آذربایجان نسبت به سایر کشورهای صنعتی غربی غربی کمتر است! با این حال ، آذربایجانی هایی که در کوه های قفقاز و برخی مناطق دیگر زندگی می کنند به داشتن عمر طولانی مشهور هستند و حتی بسیاری از آنها تا بیش از یک صد سال سن دارند.
رژیم غذایی آنها معمولاً از ماست و سبزیجاتی تشکیل شده است که خودشان پرورش می‌دهند. بسیاری از آنها می گویند که بیشتر زندگی خود را درگیر کارهای سخت جسمی کرده اند.

جنگ با ارمنستان بر سر قلمرو قره باغ در آذربایجان منجر به بیش از 25000 کشته و زخمی شده بود. بخش اعظم منابع آب در آذربایجان به دلیل مقادیر زیاد آلودگی شیمیایی و بیولوژیکی ناامن است. به عنوان مثال، در باکو، جوشاندن هر آبی که برای نوشیدن در نظر گرفته شود، ضروری است.


 زندگی خانوادگی مردم آذربایجان


خویشاوندی گسترده و پیوندهای بین نسل‌ها، سالمندان را از احساس تنهایی بازمی دارد. افراد مسن در آذربایجان بسیار مورد احترام هستند و نقش برجسته ای در خانواده و جامعه دارند. کودکان در بین آذربایجانی ها نیز بسیار مورد احترام هستند.


 پوشاک مردم آذربایجان


لباس‌های مردم آذربایجان بسیار شبیه به سبک های غربی است. زنان آذربایجانی پوشیدن چادر و پوشش اسلامی را در سال 1928 متوقف کردند. این رویداد در واقع با یادبود مجسمه های مختلف در باکو برگزار شد.

آذربایجان


 رژیم غذایی در کشور آذربایجان


رژیم غذایی آذربایجانی در درجه اول شامل نان، غلات، میوه و سبزیجات است. آذربایجانی ها به عنوان یک وعده غذایی سبک یا میان وعده، قطعات میوه تازه را همراه ماست می‌خورد.
همچنین رژیم غذایی اصلی آنها با مصرف گوشت‌ها مانند گوشت بره، مرغ و ماهی تکمیل می شود. آذربایجانی های ساکن ایران مانند ایرانی‌ها تقریباً هر روز برنج می خورند. همچنین استفاده‌ی زیاد از نان، سیب زمینی و کلم در آشپزی، نشان دهنده‌ی تأثیر روسیه روی کشور آذربایجان است. نوشیدنی سنتی آذربایجان نیز مانند ایران چای سیاه همراه قند است.
آذربایجانی ها بسیار مهمان نواز هستند و دوست دارند مردم را به خانه های خود دعوت کنند تا همراه یکدیگر غذا بخورند؛ جالب است بدانید صرف شام اغلب سه ساعت یا بیشتر طول می کشد!


آموزش و تحصیلات در کشور آذربایجان


دوره اتحاد جماهیر شوروی (91-1991) تأکید زیادی بر آموزش داشت. آذربایجانی ها سواد بالایی دارند که تقریباً 99 درصد تخمین زده می شود. در سال‌های اخیر سیستم آموزشی به دلیل مشکلات جدی اقتصادی حاکم بر کشور رنج می برد.

تا سال 1991، روسی زبان اصلی بود که در کشور آذربایجان تدریس می شد. امروزه اگر جوانان آذربایجان بتوانند به سه زبان مختلف آذری، روسی و انگلیسی صحبت کنند، بیشترین شانس را دارند که بتوانند بهترین شغل را بدست آورند. همچنین تأکید زیادی بر یادگیری زبان انگلیسی شده است بطوری که موسیقی‌های محبوب زیادی به زبان انگلیسی در رادیوهای محلی آذربایجان پخش می‌شود.


میراث فرهنگی کشور آذربایجان


از زمان های بسیار قدیم، آذربایجانی ها به شاعران و چهره های ادبی خود احترام زیادی قائل می‌شدند؛ به گونه‌ای که پایتخت آذربایجان یعنی شهر باکو دارای مجسمه های زیادی است که به شاعران و شخصیت های ادبی آذربایجان اختصاص داده شده است.

آذربایجانی ها به خاطر موسیقی خود مشهور هستند. اکثر آذربایجانی ها در موسیقی غربی یا با سازهای سنتی شرقی آموزش می بینند؛ این سازها شامل سازهای زهی مانند تار یا کمانچه و سازهای بادی مانند زورنا و بالابان است. موسیقی کلاسیک آذربایجان ملودی ها و ریتم‌های شرقی را با اشکال موسیقی غربی مانند سمفونی ها، باله ها و اپرا ترکیب می کند.
آهنگساز برجسته آذربایجانی ، اوزییر حاجی بیف، به عنوان بنیانگذار موسیقی کلاسیک در جمهوری آذربایجان مورد تقدیر قرار می گیرد.

آذربایجان


 اشتغال در آذربایجان


منابع اصلی اشتغال آذربایجان، صنایع نفت و کشاورزی است. ذخایر عظیم نفتی در بخش آذربایجانِ دریای خزر کشف شده است.


 ورزش در آذربایجان


آذربایجانی ها در ورزش و به خصوص کشتی گیری برتری زیادی دارند. آنها همچنین به شطرنج بازی حرفه‌ای مشهور هستند. قهرمان شطرنج جهان، گری کاسپاروف در باکو زندگی میکرد.


صنایع دستی و سرگرمی‌های آذربایجان


در جمهوری آذربایجان بیشتر بر موسیقی تاکید می شود تا صنایع دستی یا سرگرمی. با این حال، در دوره اتحاد جماهیر شوروی (91-1991)، بسیاری از مردم از جمع آوری کارت پستال، تمبر و سایر سوغات لذت می بردند که باعث می شد احساسات بیشتری نسبت به جهان داشته باشند.


مشکلات اجتماعی آذربایجان


از اواسط دهه 1980، ارمنی ها و آذربایجانی ها بر سر قلمرو قره باغ در مرزهای آذربایجان می‌جنگیدند. ارامنه این منطقه می خواهند آن را از آذربایجان جدا و با ارمنستان متحد کنند. این درگیری ها باعث کشته و زخمی شدن حدود 25000 نفر شده بود.


با توجه به تمام چیزهایی که اکنون درباره کشور آذربایجان دریافتید، حال می‌توانید با دیدی بازتر به این کشور و شهرهای مهم آن از جمله باکو سفر کنید و لذت ببرید.


نظر، تجربه و سوال خود را با ما در میان بگذارید

اینجا دیده می شوید!

با ثبت نظر، انتقادات و پیشنهادات خود، در انتخاب دیگران سهیم باشید.
منو
بستن

برای نصب وب-اپلیکیشن بر روی دستگاه، به ترتیب زیر عمل کنید :

سیستم عامل Android


سیستم عامل iOS