جزیره هندورابی کیش
1399/12/02

جزیره هندورابی کیش

یکی از جزایر بکر و دیدنی توابع خلیج فارس که مورد توجه بسیاری از گردشگران تور کیش قرار گرفته ،جزیره ی هندرابی است که در حد فاصل جزیره ی کیش و لاوان قرار دارد. مساحت این جزیره تقریبا ۲۳ کیلومتر است و از شمال تا جنوبش تنها ۴ کیلومتر راه است. در جزایر دیگر مانند هنگام و قشم صخره های بلندی به چشم می خورد که شما می توانید از روی آنها به داخل آب شیرجه بزنید ، اما در این جزیره خبری از صخره‌های بلند و ناهموار نیست و به عبارتی این جزیره سرزمینی هموار و تقریباً بدون عوارض طبیعی است.ارتفاع بلندترین نقطه آن ۴۳ متر است و اگر می خواهید لذت شیرجه زدن در آب های هندورابی را هم تجربه کنید  باید به سراغ تپه های قسمت غربی جزیره بروید .

ویژگی های جزیره ی هندرابی

جزیره ی هندرابی در سال ۱۳۸۹ به همراه فارور کوچک و بزرگ به منطقه آزاد کیش پیوسته شد. جزیره ای بکر با جمعیت بسیار کم تا جایی که در بعضی جاها نوشته شده که این جزیره خالی از سکنه است اما طبق سرشماری سال ۱۳۹۶، ۱۹۱ نفر شامل ۵۰ زن و ۱۴۱ مرد در این جزیره زندگی می ‎کنند. که عرب تبار هستند و به زبان های عربی و فارسی صحبت می کنند.

از چه راه هایی می توانیم به جزیره ی هندورابی برویم ؟

جزیره هندورابی با 23 کیلومتر مربع مساحت، در فاصله 325 کیلومتری بندر عباس و 133 کیلومتری بندرلنگه و در حد فاصل بین دو جزیره کیش و لاوان قرار گرفته است.

برای رفتن به جزیره ی هندورابی راه های مختلف زمینی و هوایی وجود دارد که شما می توانید یکی از آنها را انتخاب کنید.

اگر انتخاب شما  برای رفتن به این جزیره ، سفر زمینی باشد باید به اسکله ی ماهیگیری کیش بروید و سوار یکی از قایق های اسکله بشوید مدت زمان رسیدن به جزیره در حدود یک ساعت و نیم زمان می برد.

اما اگر در نزدیکی بندر چیرویه هستید می توانید زودتر به هندرابی برسید چرا که مدت زمان رسیدن به هندرابی از چیرویه با قایق 20 دقیقه است .

هرچند دیدن جاذبه های مسیر رسیدن به جزیره ی هندورابی هم یک تفریح به حساب می آید و لذت خاص خودش را دارد اما از سال 1396 که فرودگاه هندورابی به بهره برداری رسید گردشگران می توانید در کمتر از 15 دقیقه و به وسیله ی هواپیما به این جزیره بروند .البته  در طی این سال ها همواره مخاطبان سفر زمینی بیشتر از مخاطبان سفر هوایی بوده است .


جاذبه های نزدیک به جزیره ی هندورابی

روستای هندورابی

روستایی همنام با جزیره در این محل قرار دارد . خانه های این روستا با مرجان ،سنگ و گچ ساخته شده اند و نمای بسیار زیبایی دارند. یک مغازه کوچک به ‎عنوان سوپر مارکت  یک درمانگاه و یک مدرسه هم در این روستا وجود دارد .گردشگرانی که در خارج از روستا کمپ می کننند می توانند از امکانات روستا استفاده کنند. زبان مردم روستا اغلب عربی است ولی افراد زیادبی هم در این روستا هستند که می توانند فارسی صحبت کنند  دو روستای دیگر به نام های الدورات و الصراه در نزدیکی روستای هندرابی قرار دارندکه در قدیم پایگاه پرتغالی ‎ها در جنوب ایران بوده اند.

سواحل هندورابی

از مهمترین جاذبه های جزیره ی هندرابی ساحل بکر و آرامش بخش آن است .شن های نرم و داغ این ساحل بهترین مکان برای بازی های ساحلی به شمار می رود. همچنین شما می توانید در این جزیره لذت تفریحاتی همچون جت اسکی ،موتورسواری با موتور چهارچرخ، سافاری ، غواصی و بناناسواری را تجربه کنید .

رنگ سبز آب های جزیره و غروب آفتاب صحنه های زیبا و دل انگیزی هستند که شما را وادار به عکاسی می کند .اگر در اسفند ماه به این جزیره رفتید حتما سری هم به لاک پشت هایی که برای تخم گذاری از آب بیرون می آیند هم بزنید.  

 قبرستان

در کنار روستاهای الدورات و الصراه یک قبرستان قدیمی را می بینید که بعضی از قبرهایش دو سنگ دارد و برخی دیگر یک سنگ !

در این قبرستان جنسیت فرد دفن شده را باسنگ قبر نمایش می دهند به این صورت که قبر مردها یک سنگ و قبر زن ها دو سنگ دارد.

در این قبرستان نام و  نشانی از افراد دفن شده وجود ندارد ولی گفته می شود کهاین قبرستان محل دفن افراد ایرانی و پرتقالی بوده است .

مسجد جزیره

مسجدی سیمانی با بافت و طرح سنتی هم در جزیره ی هندورابی احداث شده است که ظریفت آن به اندازه جمعیتش می باشد .دیدن این مسجد به عنوان یکی از جاذبه های جزیره خالی از لطف نیست.

آب انبار جزیره

از دیگر بناهای قدیمی جزیره  آب انبار است که محل ذخیره آب شیرین برای اهالی روستا است که وجودش برای مردم روستا حیاتی است .آب انبار توسط باران پر می شود و مکمل چاه های آب شیرین جزیره است و هنگامی که چاه ها در سال های کم بارش، خالی می شوند، مورد استفاده قرار می گیرد.

 

بهترین زمان برای رفتن به جزیره ی هندرابی

اگر چه در تمام فصول سال تورهای بازدید از جزیره ی هندورابی برگزار می شود،ولی بهترین زمان برای رفتن به این جزیره ی بکر و زیبا از اواخر پاییز تا اوایل اردیبهشت ماه است که هوا هنوز شرجی نشده است .

اگرشما هم علاقه مند به  شنیدن صداهای موجود در طبیعت هستید و می خواهید صبح تان را با صدای دل انگیز دریا و پرندگان دریایی شروع کنید حتما یک چادر مسافرتی به همراه خودتان ببرید و چند روزی در آرامش بخش ترین جاذبه ی گردشگری کیش کمپ کنید.

 


نظر، تجربه و سوال خود را با ما در میان بگذارید

اینجا دیده می شوید!

با ثبت نظر، انتقادات و پیشنهادات خود، در انتخاب دیگران سهیم باشید.
منو
بستن

برای نصب وب-اپلیکیشن بر روی دستگاه، به ترتیب زیر عمل کنید :

سیستم عامل Android


سیستم عامل iOS