کوه سنگی مشهد
1399/11/07

کوه سنگی مشهد

اگر در گشت های تور مشهد ،هوای رفتن به یک منطقه خوش آب و هوا و سرسبز به سرتان زد ،بدون لحظه ای معطلی به پارک کوه سنگی بروید و از طبیعت زیبا و بینظیر آن لذت ببرید.

پارک کوه سنگی یکی از قدیمی ترین و پربازدید ترین جاذبه های گردشگری شهر مشهد است که به دلیل قرار گرفتن در میان دو کوه سنگی به این نام معروف شده است.

اگر به بالای کوه های این پارک بروید با یک تصویر هیجان انگیز از شهر مشهد مواجه خواهید شد در این نقطه نمایی بینظیر از شهر مشهد با تمام جزییاتش در مقابل چشمان شما قرار گرفته است.

سرگذشت پارک کوه سنگی مشهد

پارک کوه سنگی از سالیان دور به دلیل آب وهوای خوب و کوه های سهل العبورش به عنوان یکی از بهترین تفرجگاه ها بوده است  همچنین خیابان منتهی به این پارک محیط مناسبی برای خوش گذرانی مردم شهر به حساب می آمد، ثروتمندان این شهر می توانستند از امکانات این خیابان که در واقع وجود رستوران‌ها و مغازه‌های گوناگون بود، استفاده کنند.  جالب است بدانید که اولین باغ  وحش مشهد هم در ضلع پارک سنگی قرار داشت که البته بعد از انقلاب این باغ وحش تخریب شد و به جای آن یک برج ساخته شد.

سال ها گذشت تا اینکه در سال 1318 آلمانها تغییراتی در کوه سنگی  ایجاد کردند این تغییرات که شامل ایجاد استخر ، نرده کشی خیابان و گل کاری و... بود سبب شد که این منطقه به یک پارک طبیعی با امکانات سیاحتی قابل قبول تبدیل شود.   

درباره قدمت و زیبایی پارک کوه سنگی همین بس که شاه عباس صفوی این منطقه را به دلیل شکوه و زیباییش در سن  16 سالگی برای تاج گذاریش انتخاب کرد .

دیگر جاذبه های کوه سنگی مشهد

این پارک ترکیبی از رودخانه ،درختان زیبا ، استخر و... است که  ساختمان موزۀ بزرگ خراسان با الگوبرداری از معماری کاخ کلات نادر، جلوه ی بسیار زیبایی به این مجموعه داده است. از آنجا که مشهد پایتخت نادرشاه افشار هم بوده است ، در ساخت مقبره اش هم  از سنگ های سخت خارا یا گرانیت کوه سنگی که به سنگ هرکاره نیز مشهور است استفاده شده است.

آرامگاه بزرگان در پارک کوه سنگی

همچنان که در مسیر کوه به پیاده روی می پردازید و ازمسیر زیبای کوهنوردی تان لذت می برید اگر با دقت بیشتری به اطرافتان بنگرید شاهد آرامگاه های بزرگانی در این منطقه خواهید بود .در انتهای پلی که به دامنه کوه سنگی ختم می شود مقبره ی بزرگ شیخ اسدالله یزدی مشهور به هراتی که یکی از عارفان بزرگ است را می بینید، همچنین در کنار این مقبره یک هشت ضلعی بزرگ وجود دارد که آرامگاه هفت تن از بزرگان دیگر مانند آقامیرزا عسکری، معروف‌ به «آقابزرگ حکیم و پسرش ، شیخ سیف‌اللهی‌ایسی و تعدادی از مریدانشان در آن قرار دارد.

شیخ اسدا یزدی علاوه بر تدریس و تربیت حکمای نام آور، آثاری داشت که تصحیح «منطق حکمت اشراق» به شرح قطب الدین شیرازی با تعلیقات صدرای شیرازی و رساله «بین الرأیینِ» اکبر فلاسفه اسلام، معلم ثانی، ابونصر فارابی از آن جمله است. وی در ١٣٤٥ق (١٣٠٥ش)، ندای «ارجعی الی ربک» را لبیک گفت و عالم را از وجود خویش یتیم کرد. پیکر او در این مکان که محل عبادت ها و ریاضت های شبانه وی نیز بوده است، به خاک سپرده شد.

آقامیرزا عسکری، معروف به «آقابزرگ حکیم» فیلسوف و حکیم و عالم متأخر و از بزرگ ترین استادان فلسفه در مشهد بود. که این عالم بزرگ هم در این مکان به خاک سپرده شده است .

فقیه ربانی شیخ سیف اللهی ایسی به سال ١٣١٧قمری برابر با ١٢٧٨شمسی در روستای «غریب دوست» آذربایجان به دنیا آمد. در دوران طفولیت نه تنها وسایل تحصیل برای وی مهیا نبود؛ بلکه موانع بی شماری نیز برای تحصیلش وجود داشت. وی به شوق ذاتی و تضرع به درگاه الهی، سوم رجب١٣٣٣قمری به تبریز رفت و در مدرسه حسن پادشاه مشغول تحصیل شد. سپس به زنجان مهاجرت کرد و در آنجا به ادامه تحصیل پرداخت. ١٢شعبان١٣٣٧قمری حضرت رضا (ع) را به خواب دید و حضرت امر فرمود:«بیایید به مشهد». سه روز بعد، یعنی ١٥شعبان با پای برهنه  و پیاده از راه رشت و عشق آباد راهی  خراسان شد و دوازدهم رمضان همان سال به مشهد رسید.

امکانات تفریحی و رفاهی کوه سنگی

در سال های اخیر در پی طرح های توسعه پارک کوه سنگی ، این پارک به یک مجموعه ی تفریحی گردشگری تبدیل شده است .

از جمله امکانات تفریحی این مجموعه می توان به باغ پذیرایی، باغ فرهنگی، باغ سنگی، باغ طبیعی، باغ آرامگاه، باغ ورزشی و باغ تفریحی اشاره کرد. البته برنامه هایی از قبیل  ایجاد دریاچه ی مصنوعی و جزیره ی پرندگان در میان آن، احداث باغ موزه طبیعی، ایجاد رستوران های مختلف بر فراز کوه و کنار دریاچه، ساخت دو مجموعهی شهر بازی تابستانی و سرپوشیده و ایجاد مسیر منوریل تفریحی در رینگ اطراف کوه ها  نیز در حال اجرا هستند تا بتوانند بهترین خدمات را به گردشگران عزیز ارائه دهند.

همچنین اگر قصد دارید در دل کوه لذت یک شام بینظیر را به همراه عزیزانتان تجربه کنیدحتما سری به رستوران های متنوع این مکان  هم بزنید.

از کدام مسیر به پارک کوه سنگی برویم ؟

پارک کوه سنگی که بعد از پارک ملت مشهد دومین  پارک بزرگ شهر مشهد است در بلوار کلانتری قرار دارد و رفتن به آن از تمام میدان‌های شهر و همین طور مراکز حمل و نقل مانند پایانه اتوبوس رانی، ایستگاه قطار و حتی فرودگاه به راحتی امکان پذیر است ،البته اگر دریکی از  هتل های  شهر مشهد اقامت داشته باشید می توانید از خدمات ویژه ی آنها  برای مهمانان که شامل سرویس برای رفتن به حرم و مراکز تفریحی است  نیز استفاده کنید.

از آنجایی که آب و هوای مشهد سرد محسوب می شود بهترین زمان سفر به این شهر و همین طور پارک کوه سنگی ماه‌های گرم سال است.اگر می خواهید از لذت تماشای نور پردازی این پارک هم بی نصیب نمانید بهتراست بازدید از این پارک را به ساعت پایانی روز موکول کنید .

آژانس هواپیمایی آبگینه پرواز سنباد مفتخر است تا میزبان شما در سفر به شهر مشهد و بازدید از جاذبه های گردشگری این شهر باشد.

 

 

 

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در میان بگذارید

اینجا دیده می شوید!

با ثبت نظر، انتقادات و پیشنهادات خود، در انتخاب دیگران سهیم باشید.
منو
بستن

برای نصب وب-اپلیکیشن بر روی دستگاه، به ترتیب زیر عمل کنید :

سیستم عامل Android


سیستم عامل iOS