آشنایی با کشور مالزی
1400/09/20

آشنایی با کشور مالزی

مالزی

آشنایی با کشور مالزی


مالزی (Malaysia) از جمله کشورهای پرگردشگری است که در جنوب شرقی آسیا واقع شده است و از 13 ایالت و 3 سرزمین فدرال تشکیل گردیده است. مالزی به معنای مجمع الجزایر ملایو می باشد. همچنین پایتخت این کشور، شهر کوآلالامپور می باشد .
آسیا این کشور در طول سالهای گذشته توانسته با پیشرفت های چشمگیر در کلیه زمینه ها از جمله توریسم و گردشگری، صنعت و تکنولوژی، جنگلداری و حفاظت از محیط زیست، اقتصاد، آموزش عالی و ... به عنوان یکی از کشورهای مطرح آسیا و حتی جهان مطرح شود.
کشور مالزی به خاطر سواحل متعدد و تنوع مناطق و جاذبه‌ های طبیع ، یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری جهان، به خصوص برای ورزش ‌هایی مانند غواصی دارای شهرت بسیار زیادی است علاوه بر ساحل و جزیره‌ های متنوع آن، جنگل‌ های انبوه و سرسبز یکی دیگر از جذابیت ‌های مالزی می باشد. همچنین مالزی از نظر جاذبه ‌های شهری، آسمان خراش های بلند و رستوران‌ های مشهور هم حرف‌ های زیادی برای گفتن دارد.
در اين كشور مي‌توانيد به ديدن مناطقي برويد كه چهره‌ي ميليون‌ها سال پيش اين كره‌ي خاكي را به نمايش مي‌گذارد و همچنین از مؤثرترين مراكز تجمع انساني در آسيا بازديد كنيد و به همین دلایل مالزی را تمام آسيا Truly Asia ناميده‌اند.
این کشور با کشورهای تایلند، اندونزی، سنگاپور، برونئی و فیلیپین همسایه است. این کشور در نزدیکی خط استوا واقع شده است به همین دلیل آب و هوای استوایی بر آن حاکم است و پوشیده از جنگل‌های انبوه است.
مالزی در سال‌های اخیر اجرای برنامه‌های توسعه‌ای را در دستور کار خود قرار داده است که سبب شده این کشور در زمره کشورهای صنعتی جهان دسته‌بندی شود.
بسیاری از ایرانی ها نیز تور مالزی را به بسیاری از تورهای خارجی ترجیح می دهند. شاید یکی از دلایل اصلی این موضوع سابقه‌ی این کشور در تولید غذاهای حلال باشد؛ چون این موضوع برای مسلمانان بسیار حائز اهمیت است.
همچنین با توجه به اهمیت این کشور و رونق تورهای مالزی و همچنین سفرهای متعدد هموطنان مان به این کشور زیبا تصمیم گرفتیم تا در این بخش شما را با این کشور بیشتر آشنا کنیم؛ البته نه تنها در مورد مالزی بلکه در مورد هر کشوری که می خواهید به آن سفر کنید، حتی اگر قرار است فقط برای چند روز در آنجا اقامت داشته باشید، توصیه می کنیم پیش از آغاز سفر درباره آن کشور مطالعه کنید.

موقعیت جغرافیایی مالزی


مالزی شامل دو بخش مالزی غربی (peninsular) مشتمل بر 11 ایالت به انضمام کوالالامپور و بخش شرقی که شامل جزایر صباح و ساراواک و یک جزیره کوچک به نام لابوان در خارج از جزیره صباح می باشد؛ این دو بخش به ترتیب به نام‌های شبه‌جزیره مالی و مالزی شرقی یا بورنئوی مالزی شناخته می‌شوند. نیمه غربی مالزی هم از لحاظ سیاسی و هم توریسم و گردشگری دارای اهمیت بسیار زیادی است، به همین جهت مقصد اصلی تور مالزی نیز همین بخش است.
مساحت کلی مالزی 330,803 کیلومتر مربع می باشد. دو ایالت شرقی مالزی هم با جزیره کالیمانتان اندونزی هم مرز هستند. شبه جزیره مالزی از سمت شمال، مرز خشکی و دریایی با کشور تایلند دارد و با کشورهای سنگاپور ، ویتنام و اندونزی نیز مرز دریایی دارد .
این کشور به دلیل موقعیت مناسب جغرافیایی دارای جنگلل های انبوه و سرسبز فراوان است و از طرف دیگر به دلیل موقعیت استراتژیک خود یکی از مناطق پر رفت و آمد کشتی های جهان می باشد.


نقشه کشور مالزی

نقشه مالزی

دین و جمعیت مالزی


طبق قانون اساسی کشور مالزی دین رسمی این کشور اسلام می باشد ولی داشتن هر دین دیگری برای شهروندان آزاد است. بر طبق سرشماری سال 2016 در حدود 61.3 درصد مردم مالزی را مسلمانان، 19.8 درصد را بودایی ها، 9.2 درصد را مسیحیان، 6.3 درصد را هندوها و 1.3 درصد را کنفسیوس گرایان، تائوئیسم و پیروان مذهب چینی تشکیل می دهند. همچنین 0.7 درصد اظهار کرده اند که پیرو هیچ دینی نیستند و 1.4 درصد باقیمانده از دین های دیگر پیروی می کنند و یا اطلاعاتی را در این زمینه ارائه نداده اند.
جمعیت مالزی طبق سرشماری که در سال ۲۰۱۸ انجام شده، ۳۱,۸۳۴,۰۰۰ نفر می باشد. 5/۴درصد مردم این کشور از قوم مالی، ۷/۲۳ درصد چینی، ۱۱ درصد اندونزیایی و ۳/۶درصد هندی هستند.

آب و هوای مالزی


این کشور به دلیل نزدیک بودن به خط استوا و موقعیت خاص جغرافیایی یکی از سرسبزترین کشورهای جنوب شرقی آسیا می باشد و دارای آب و هوای استوایی است. به همین ترتیب در تمام طول سال هوا گرم و مرطوب است. میانگین بارش سالانه‌ ۲۵۰ سانتی‌متر و میانگین دمای هوا ۲۷ درجه‌ی سانتی‌گراد است.
در مالزی براحتی می توان حدس زد که تا یکساعت دیگر چه اتفاقی در آسمان می افتد. همچنین برخلاف ایران که سرزمین چهار فصل است،مالزی تنها دارای یک فصل ، آن هم تابستانی گرم و شرجی با رطوبت 80% است.
بطور کلی در مالزی در طول سال، دو فصل بارانی در کشور مالزی وجود دارد که بخش شرقی، بیشترین میزان بارندگی را از اوایل نوامبر تا آخر مارس تجربه میکند و همچنین با بارندگی شدید و رعد و برق همراه می باشد. اما کوالالامپور و شهرهای دیگر در بخش غربی، در این مدت بارندگی زیاد و طوفان دارند. از ماه‌های مه تا سپتامبر، باد موسمی دیگری از سمت غرب می ‌وزد و شهرهایی چون کوالالامپور را درگیر می‌ کند و اینکه بیشترین میزان بارندگی کوالالامپور در همین فصل می باشد.

آب و هوای مالزی

زبان مردم مالزی


زبان ملی و رسمی کشور مالزی، زبان مالایی یا باهاسا مالایو است ولی به دلیل وجود دانشگاه های متعدد و دانشجویان خارجی و همچنین رفت و آمد توریست ها به این کشور، در این چند سال اخیر زبان انگلیسی به صورت گسترده استفاده می شود و به عبارتی زبان دوم است و اغلب در معاملات تجاری از آن استفاده می گردد. از سوی دیگر قانون زبان ملی در سال 1967 میلادی الفبای لاتین را جایگزین الفبای جاوی کردند ولی استفاده از الفبای سنتی جاوی مانعی نداشته است . همچنین از زبان های دیگر می توان به چینی، هندی- پنجابی و همچنین به مانداریان – تامیل اشاره کرد.


فرهنگ و آداب و رسوم مردم مالزی


متعددی نژاد در مالزی تنوع جالبی از آداب و رسوم و فرهنگ های مختلف ايجاد كرده است كه اين تنوع فرهنگ نيز در نوع خود بی نظير و فوق العاده می باشد .مردم هر نژاد خيلی آزادانه امکان این را دارند که فستيوال ها و جشن های مربوط به گروه های مذهبی و محلی خاص خود را در مالزی برگزار كنند و اینکه به طوركلـی می توان گفت همه مردم مالزی صرف نظر از مذهب هایشان، اين مراسم ها را با يكديگر جشن می گیرند. اين يكپارچگی و اتحادی كه در ميان نژاد ها و اقوام گوناگون شکل گرفته است الگویی ویژه است که برای كل جهان محسوب می گردد .
مردم مالزی نیز مانند بقیه آسیایی ها بسیارخونگرم و مهمان نوازاند و جالب اینجاست که علاقه خاصی هم به ایرانی‌ها دارند و از آنجا که بیشترین جمعیت کشور مسلمان هستند، رستوران‌ها و فروشگاه‌هایی موجود هستند که جنس حلال را از دیگر اجناس تمیز می دهند.
از جمله جشن های مالزی می توان به جشن هایی مانند عید فطر مسلمانان مالایی (هاری رایا عیدالفطر)، عید قربان (هاری رایا عیدالاضحی)، اول ماه محرم، تولد پیامبر اسلام را نام برد که توسط مسلمانان این کشور جشن گرفته می شوند و همچنین اقوام و پیروان مذاهب دیگر مالزی نیز جشن هایی مانند جشن سال نوی چینی، جشن کینگمینگ، جشن میانه پاییز و جشن قایق اژدها (که جشن های سنتی چینی ها هستند) و همچنین جشن دیپاوالی و تایپوسام (جشن های هندوها) و جشن کریسمس ومراسم مختلف دیگر در این کشور برگزار می شوند که تماشای هر یک از آنها برای مسافران و جهانگردان تور مالزی بسیار جذاب و دیدنی است.

آداب و رسوم مالزی


واحد پول مالزی


از سال 1975 به بعد رینگیت که با کد اختصاری MYR نشان داده می‌شود، جایگزین دلار مالزی و به عنوان پول رسمی در مالزی شناخته شد. اسکناس های رینگیت در قطعات 1 ، 2 ، 5 ، 10 ، 50 و 100 رینگیتی موجود بوده است و همچنین سکه های این واحد پول که سن یا سنت نامیده می شوند به صورت سکه های 1، 5، 10، 20 و 50 سنتی می باشند و همچنین هر 100 سنت هم معادل با 1 رینگیت است. به دلیل اینکه واحد پول مالزی قبلا دلار بوده است، امروزه هنوز بسیاری از مردم عادت کرده اند که به جای گفتن رینگیت بگویند دلار ولی در اصل منظورشان همان رینگیت می باشد.


اوضاع سیاسی مالزی


مالزی کشوری پادشاهی است که دارای حکومت دوره ای و انتخابی می باشد؛ به این معنی که پادشاه مالزی در واقع از میان 9 پادشاه محلی این کشو، بصورت دوره ای انتخاب می شود.
حکومت مالزی مشروطه سلطنتی است و پادشاه صرفا برخی اختیارات رسمی و تشریفاتی را در اختیار دارد. وظیفه قانون گذاری بر عهده دو مجلس سنا و نمایندگان وظایف است. مالزی کشوری است آرام و در طول یک قرن گذشته از زمان جنگ جهانی دوم که به اشغال نیروهای امپراطوری ژاپن درآمد (و بعدا توسط متفقین آزاد شد) تاکنون همواره کشوری آرام و به دور از کشمکش های سیاسی بوده و جنگ، قیام و یا بحران های سیاسی چندانی در این کشور اتفاق نیفتاده است. در واقع یکی از دلایل رشد و پیشرفت این کشور به خصوص در سه دهه اخیر ثبات سیاسی آن بوده است.
مالزی در گذشته چندین بار بین کشورهای مختلف از جمله پرتقال و هلند دست به دست شده تا عاقبت دولت انگلستان موفق به تصرف این کشور شد تا اینکه پس از جنگ جهانی دوم در اواخر دهه 1950 این کشور استقلال خود را از بریتانیا بدست آورد.


در مقاله های بعدی ما با آبگینه گشت همراه باشید تا با مکان های جذاب و دیدنی و توریستی مالزی نیز آشنا شوید و از سفر خود به کشور مالزی نهایت لذت را ببرید.

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در میان بگذارید

اینجا دیده می شوید!

با ثبت نظر، انتقادات و پیشنهادات خود، در انتخاب دیگران سهیم باشید.
منو
بستن

برای نصب وب-اپلیکیشن بر روی دستگاه، به ترتیب زیر عمل کنید :

سیستم عامل Android


سیستم عامل iOS