شهرهای توریستی آذربایجان
1400/09/20

شهرهای توریستی آذربایجان

آذربایجان


کشور آذربایجان با داشتن تنوع اقلیمی و آب وهوایی متنوع، کوه پایه های سرسبز و زیبا، سواحل بی نظیر دریای خزر و برگزاری فستیوال های موسیقی سنتی و کلاسیک باعث جذب گردشگران زیادی به خود می شود .
آذربایجان سرزمین تضادهاست و همچنین شهرهای توریستی آذربایجان هم هر کدام جذابیت های منحصر به فرد خود را دارند؛ در سفر به این سرزمین تاریخی، نشانه‌ هایی از امپراتوری‌ های باستانی را خواهید دید که زمانی متعلق به ایران بوده است. همچنین پایتخت این کشور، یعنی شهر باکو نیز بعنوان آثار تاریخی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.
شناخت شهرهای توریستی آذربایجان به مهاجران بین المللی کمک میکند تا جهت بازدید از بهترین شهرها، بتوانند بهترین برنامه ریزی را نیز برای سفر داشته باشند.
پس در ادامه‌ی این مقاله با آبگینه گشت همراه شوید تا با این شهرها آشنا شوید.

شهر باکو


باکو (به ترکی آذربایجانی Baki) یکی از مهم‌ترین، پرطرفدارترین، وسیع‌ترین و جذاب‌ترین شهرهای آذربایجان که مسافران و گردشگران را با سواحل زیبایش، مکان های تاریخی شگفت انگیز، پارک های ساحلی هیجان انگیز، طبیعت بکر، مجموعه های تفریحی متنوع، فستیوال های موسیقی و ... آشنا می‌کند، شهر باکو است. باکو هم چنین پر جمعیت‌ترین و یکی از زیباترین شهرهای منطقه قفقاز است.
فراز و نشیب‌ های تاریخی باکو، میراث عظیمی برای آن به جا گذاشته که علاوه بر آثار تاریخی شهر، در فرهنگ و سبک زندگی مردم هم خودی نشان می ‌دهد و سال هاست که مورد علاقه گردشگران قرار گرفته است و شاید جالب باشد که بدانید از نظر فرهنگی، آذربایجانی ‌ها دارای شباهت های زیادی با کشور ما ایران دارد زیرا در همسایگی‌ ایران هستند و به خاطر همین از گردشگران ایرانی‌ در آذربایجان با صمیمیت تر و به طور کلی جور دیگری استقبال می‌ کنند و همچنین نا گفته نماند که شهر باکو که خواهرخوانده‌ شهر تبریز هم می باشد
از جمله جاذبه های گردشگری شهر باکو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
ایچیری شهر یا شهر تاریخی باکو، موزه فرش آذربایجان و موزه ادبیات نظامی گنجوی، کاخ شادی، کاخ شیروان شاهی، قلعه دختر، برج شعله، تارگوویی باک، باغ آب، میدان فانتن.
شهر باکو همچنین از جاذبه های طبیعی و بکر زیادی هم برخوردار است و لازم به ذکر است که باکو دارای زمستان های سرد و پر برف، تابستان های گرم، مرطوب و شرجی، بهارهای خنک و پرشکوفه با بادهای ملایم سواحل دریای خزر، پاییزهای خنک و لذت بخش است. پس اگر قصد سفر به تور باکو را دارید بهترین زمان برای سفر شما به این شهر فصل بهار و پاییز مابین ماه های فرودین تا مهر می باشد.

آذربایجان


شهر شیروان

شیروان (به ترکی آذربایجانی Şirvan) یا شهر نور یکی از قدیمی ترین شهرهای کشور آذربایجان است، این شهرمهم که در مرکز جمهوری آذربایجان قرار گرفته است، از طرف شرق در فاصله 113 کیلومتری با باکو هم مرز است؛ این شهر زیبا و قدیمی علاوه بر برخورداری از بناها و مکان های قدیمی دارای سواحل زیبای رودخانه کورا و دشت های سرسبز شیروان است و به دلیل آب و هوای فوق العاده و دلپذیر و صنایع مشهور مانند چرم، سفال و روغن توانسته نظر بسیاری از گردشگران را به خود جلب کند .
شهر شیروان دارای دو بخش اصلی است که جمعیتی بالغ بر 75 هزار نفر را در خود جای داده که 98 درصد آن را آذربایجانی ها و بقیه آن را اقوامی از قبیل تاتارها، اکراینی ها و ترک ها را تشکیل داده است.

آذربایجان

شهر شکی


شهر زیبای شکی (به ترکی آذربایجانی Şəki ) درست در شمال مرکزی جمهوری آذربایجان قرار گرفته که از طرف شرق با کشور فدراتیو روسیه در همسایگی است و نیز فاصله آن تا پایتخت باکو 305 کیلومتر است. شهر شکی با جمعیت حدود 60هزار نفری خود برای هزاران سال، یکی از بخش های اصلی جاده ابریشم بوده است. در اصل شهر شکی یکی از کهن ترین شهرستانهای آذربایجان دارای آثار تاریخی و باستانی زیادی است که می‌توان به مواردی همچون گورستان قدیمی، کاخ شکی خان، کاروانسراها، مسجد قدیمی، دره سلمان، دهنه برج روستا و تپه های باستانی و ... اشاره نمود.
همچنین این شهر یکی از شهرهای سرسبز و زیبای کشور بوده که مهم ترین شهر سرسبز و طبیعت گردی آذربایجان هم بشمار می رود زیرا در اطراف این شهر زیبا رودخانه ها، آبشارها و دره ها همراه چندین مکان برای کوهنوردی وجود دارند و هر سال توریست های زیادی برای دیدن این جاذبه های طبیعی به شکی سفر می کنند. یکی از خصوصیات طبیعی شکی وجود دامنه های کوه های قفقاز است که وجود این دامنه کوه ها در شکی منجر به زمستان های پر برف، تابستان های معتدل ، پاییزی خنک و ملایم و بهاری بسیار دلپذیر شده است.
از مهم‌ترین سوغات این شهر نیز می‌توان به حلوای معروف شکی اشاره کرد.

آذربایجان


شهر نخجوان


نخجوان (به ترکی آذربایجانی Naxçıvan Muxtar Respublikası) شهرستانی باقدمت 1500 ساله در شرق کشور آذربایجان است که و همچنین یکی از شهرهای قدیمی آذربایجان به حساب می آید که از طریق سد ارس و از سمت غرب با کشورمان ایران دارای مرز مشترک است.
نخجوان سرزمین مردمان دانشمند، ادیب، شاعر، ستاره شناس، معمار و سیاستمدار بوده و سالیانه مسافران زیادی روانه این شهر دوست داشتنی می شوند و همچنین اینکه شهر نخجوان از روستاهای بسیار زیبا و دیدینی برخوردار است که می تواند هر توریستی را شیفته و غرق در لذت کند.
شهر قدیمی و سنتی نخجوان دارای آثار و جاذبه های گردشگری تاریخی و طبیعی متنوع زیادی همچون غار اصحاب کهف، مقبره حسین جاوید، برج آلینجا، دریاچه باتابات، حمام شرق، باغ گلستان، دریاچه آراز، آرامگاه یوسف، مقبره مومنه خاتون، موزه قوچ های سنگی، موزه فرش نخجوان می باشد.
این شهر زیبا و سرسبز دارای گونه‌های متنوع آب و هوایی است ولی بطور کلی آب و هوایی نیمه خشک دارد که از زمستان های برفی و سرد، تابستان های خشک و بسیار گرم تشکیل شده است و همچنین دارای جنگل ها و کوهستان های معتدل نیز می باشد .

آذربایجان


شهر گنجه


گنجه (به ترکی آذربایجانی Gəncə) شهرستانی در غرب جمهوری آذربایجان است. گنجه یکی از قدیمی‌ترین شهرهای قفقاز است که برای مدت‌ها مهم‌ترین شهر این ناحیه محسوب می شد. با توجه به تاخت و تاز مکرر به این شهر در طول تاریخ، نام آن بارها تغییر داده شد ولی سرانجام به نام تاریخی خود یعنی گنجه بازگشت. این شهر پانصدهزار نفری، دومین شهر بزرگ «جمهوری آذربایجان» شناخته می‌شود و همچنین زادگاه شاعر مشهور قرن دوازدهم، نظامی گنجوی می‌باشد.
شهر گنجه در مقایسه با باکو گردشگران نسبتاً کمی را به خود جلب می کند. اما متقاضیان می توانند با طی کردن 370 کیلومتر از باکو به گنجه سفر کنند و پس از حدود چهار ساعت و نیم به این شهر تاریخی برسند و از جاذبه های مختلف شهر گنجه بهره مند شوند. تاریخ غنی از قرن ششم به همراه مساجد باستانی، کاروانسرا، کلیسا ها و خانه های قدیمی در این شهر وجود دارند.
آب و هوای این شهر در تابستان گرم و خشک و در زمستان خنک است و دمای هوا به جز ماه‌های ژانویه و فوریه به ندرت به زیر صفر درجه می‌رسد.
این شهر به دلیل صنعت صنایع دستی فلزی در قرون وسطی شناخته شده است. قابل توجه ترین آثار آن دوره شامل دروازه گنجه و گیتا باستانی گنجه است. گنجه در درجه اول به خاطر معماری آذربایجانی و اسلامی مشهور است؛ اما ساختمان های آن منعکس کننده تاریخ و امپراتوری های مختلفی هستند که قبلاً بر شهر حاکم بوده اند.


آذربایجان


نظر، تجربه و سوال خود را با ما در میان بگذارید

اینجا دیده می شوید!

با ثبت نظر، انتقادات و پیشنهادات خود، در انتخاب دیگران سهیم باشید.
منو
بستن

برای نصب وب-اپلیکیشن بر روی دستگاه، به ترتیب زیر عمل کنید :

سیستم عامل Android


سیستم عامل iOS